Haast en een opgefokte vibe....

12 mei 2019 - Jeruzalem, Israël

We zitten nu ruim een week in Israel en ik heb inmiddels een aardig beeld gevormd van het land.

Doordat er vorige week natuurlijk aardig wat onrust was hier, begon ik ons avontuur hier met aardig wat gemengde gevoelens.
Enerzijds was ik ontzettend nieuwschierig, maar tegelijkertijd zat er toch ook een bepaalde angst.

Ik moet je zeggen, het is heel erg gek de deur uit te gaan en echt overal soldaten te zien lopen met dikke geweren.
Het maakt niet uit waar, ik zag ze overal.
En het meest bizarre vond ik toch wel dat er ook aardig wat soldaten in burgerkleding rond lopen.

Hoe the fuck weet je dan wie soldaat is en wie niet!?
Dan kan voor mijn gevoel dus elke randdebiel met een geweer lopen en niemand die weet of het een soldaat is!

Dus daar zit je dan, aan een broodje shoarma met naast je een iemand met een mega wapen....
Heel gek en iets waar ik dan ook niet aan kan wennen.
Ik vind hier iets van!

Ik vind de mensen hier ook zacht gezegd alles behalve vriendelijk!
Natuurlijk is er hier en daar een uitzondering, maar over het algemeen vind ik de mensen hier niet aardig.
Ze zijn onbeleefd, tegen het onbeschofte aan.
Altijd in een haast en er hangt een opgefokte vibe....

De mensen waar wij logeren zijn super vriendelijk en beide families zijn ook ontzettend gastvrij.
We voelen ons bij hun enorm welkom en vinden het ook ontzettend bijzonder dat zij hun huis openstellen voor ons.
We hebben natuurlijk maar een week of 2 met elkaar doorgebracht in Costa Rica en een heel gezin in je huis, dat is niet nix!

Afgelopen week heb ik ook sinds hele lange tijd weer eens gekookt.
Je moet je voorstellen, ik als kook liefhebster hier in de keuken!
Het gasfornuis wat ze hebben, die deed het niet..... dus alles wat ik maakte dat maakte ik op 1 elektrische kookplaat!
Een simpele pasta, die ik normaal gesproken zou maken als ik geen zin heb om te koken, daar deed ik nu dus ruim 3 uur over!
Een normale maaltijd bereiden was op deze manier gemiddeld een dagtaak.
Na 3 dagen op deze manier gekookt te hebben, was ik er echt helemaal klaar mee!
Sinds gisteren avond hebben een een gasfles, dus vanaf nu heb ik 4 pitten en kan ik dus eindelijk op een wat prettigere manier gaan koken.

Afgelopen week zijn we naar the Old City geweest.
Dit was absoluut een indrukwekkende plek om te zijn.

We zijn niet naar het Islamistische gedeelte geweest.

In het christelijke gedeelte zijn we naar de heilige grafkerk geweest.
Dit is de plek dat naar zeggen Jezus is gekruisigd en begraven.
Veel mensen komen hier dus om Jezus zijn laatste rustplaats te bezoeken.
Het eerste wat je ziet als je binnen komt is een marmeren steen.
Men geloofd dat deze steen de plek is waar Jezus werd gezalfd.
Veel mensen zaten hier dan ook geknield.
Er werden doekjes te voorschijn getoverd en mensen kussen de grond en leggen er van alles neer om vervolgens weer mee te nemen.
Men geloofd dat dit helend is en gaan dan ook helemaal op in dit ritueel.

Ik vond dit enigszins ingewikkeld....

Daarnaast zijn we ook naar het Joodse gedeelte geweest.

Hier zijn we naar de Westmuur geweest. ( Beter bekend als de Klaagmuur)
Het symbool en de meest heilige plek van de Joodse bevolking.
Mensen komen hier en doen hun gebed en schrijven hierbij vaak hun gebed of wens op een briefje.
Hier hebben we ons in tweeën opgesplitst omdat de mannen en vrouwen hier niet samen naartoe mogen.
Ook wij hebben allemaal een wens opgeschreven en deze vervolgens in de muur gestopt.
De heren moeten hierbij verplicht een hoofddeksel op, dus zoonlief droeg hier dan ook een keppeltje.

Ook zijn we naar de dode zee geweest!
De dode zee is het laagste punt op aarde.
Hoe vet is dat!!?
In tegenstelling tot wat ik veel op internet las, hoefde ik dus alles behalve waterschoentjes te dragen.
Sterker nog.....Ik denk dat als ik dat zou hebben gedaan, het waterschoentje ergens in de grond was blijven plakken en ik alsnog zonder waterschoen verder had moeten gaan!

Ik heb ook het gevoel dat we niet op een al te toeristische plek waren, maar meer op een plek waar vooral de locals zelf komen.

Om het water in te komen was al een soort van avontuur.
Om niet meteen recht op mijn smoel te gaan liep ik in hele kleine stapjes het water in.
Achterste voren heb ik mezelf langzaam het water in laten glijden en ja hoor daar ging ik!!!
Drijven maar!
De modder in combinatie met het water voelen als een soort van olie-achtige substantie.
HEERLIJK!
Het voelt alsof er een klein vettig laagje over je heen komt.
Vergelijk het maar met de scrub van Sabonne.
Als je je hiermee hebt gescrubd dan blijft er ook een klein vettig laagje op je.
FANTASTISCH!!!!!

Uiteraard hebben we hier ons Jumping Around The world avontuur voortgezet.
We waren in goed gezelschap, dus deze keer was het touwtje springen, volle bak!
Touwtje springen bij de Dode Zee, hoe vet is dat.

De afgelopen dagen hadden we ook 1 van mijn besties bij ons.
Het was bijzonder om dit samen met haar te mogen delen.

Ik moet je wel bekennen, hoe heerlijk het ook was om zo nu en dan iemand op visite te hebben....
ben ik ook heel blij dat er nu weer even een periode aankomt van helemaal niemand.
Het was rete leuk, maar ben er ook wel weer even klaar mee! 😂😂😂😂

Voorlopig nog eventjes in Israel...en dan weer op, naar ons volgende avontuur!

Vanuit Jeruzalem, een hele dikke knuffel van ons en Pura Vida!

Oh ja......en natuurlijk: Happy Mother's Day!!!!!!
Mam, I love you!!!!!! Heel veel 💗💗 (Hartje, hartje) #Invluuenza.... hahahaha

1. Daisy Hehalatu:
    12 mei 2019
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤘🏼💯
  2. Reinie Van van Dam:
    12 mei 2019
    En het was een fijne moederdag. Ik was heel erg verrast toen de bloemist vanmorgen op de stoep stond, en vroeg: Bent u de mama van Joëlle 😳 Jij, die je eigen verjaardag nog vergeet had erg in moederdag.🤣😂🤣 En nog geen 10min. later, net toen ik een foto van de mooie bloemen wilde sturen belde je. Super❤ Dank je wel. Ik hou van jou.