Tijd voor mijn terugblik op ons avontuur

17 augustus 2019 - Andalusië, Spanje

Het is tijd voor mijn terugblik op ons avontuur van het afgelopen jaar....

Wat hebben we veel meegemaakt!
Het moment op Schiphol staat nog vers in mijn geheugen.
Wat vonden we het spannend.
Geen idee waar we aan begonnen, maar vol enthousiastme vertrokken we.

Ons leven is een rollercoaster geweest van emoties en avontuur.
Er zijn momenten geweest dat ik me echt heb afgevraagd waar we in godsnaam aan begonnen waren.
En wat onvermijdbaar is heb ik soms echt wel gehuild, waren er frustraties en teleurstellingen.
Dingen lopen nou eenmaal niet altijd zoals dat ik het zou willen.
Andere landen, ander mensen en een andere cultuur is niet altijd even makkelijk.

Maar tijdens de reis leer je.....
Je leert omgaan met deze dingen.
Je leert te accepteren dat het leven soms anders loopt en dat dit niet altijd is zoals je gepland had.
En dan kan je in paniek schieten, boos worden en heel hard huilen...
Of je accepteert hoe het loopt en probeer er het positieve in te zien.

Uiteraard is dit niet alleen tijdens de reis, maar in het hele leven.

Door deze reis ben ik het leven anders gaan zien.
Ik ben anders in het leven gaan staan.
Ik geniet meer van de kleine dingen.
Ik kan bv vreselijk genieten van een mooie zonsondergang.
Vind het fantastisch als de kinderen eens zonder ruzie over het strand slenteren.
Kan gelukkig worden van een goed gelukte milkshake, maar bovenal ......ik geniet van de rust.
Ik heb altijd gedacht dat ik een meisje ben van de stad.
De drukte en vooral veel mensen om mij heen.
Inmiddels kan ik in alle eerlijkheid zeggen dat ik het heerlijk vind om de drukte op te zoeken, maar wat geniet ik intens als ik daarna gewoon weer lekker naar mijn eigen plekje op de berg kan! Hahahha

We hebben zo ontelbaar veel mooie en bijzondere momenten meegemaakt, als ik daar over begin te schrijven dan ben ik nog wel dagen bezig.
We hebben luxe dingen mogen meemaken tijdens onze reis, maar we hebben ook zeker momenten gehad waarbij we dachten..... Oh Jezus, gaan we hier echt slapen?
Thuiskomen ergens in Argenina en sprakeloos zijn van de adembenemende sterrenhemel boven ons tot aan in je blote hol achter een auto staan omdat wild plassen niet helemaal je ding is en je anders alles onder zeikt.
Van oesters en champagne aan het ontbijt tot een stok door een vis heen rammen en boven een vuurtje op het strand bakken, we hebben het allemaal gedaan.
Een wespensteek in de bil, sporten in een houten hutje met 40 graden (koekoek what was I thinking), koken voor 7 man op 1 pitje, Walvissen spotten en als een soort van dikke Jane door de Jungle.
Allemaal momenten om nooit te vergeten en allemaal even bijzonder

Ons doel was genieten van wat de wereld ons te bieden heeft.
Dit delen met elkaar.
Groeien als gezin en als mens....
Er was geen plan om zoveel mogelijk landen te bezoeken, er was geen plan om zoveel mogelijk sightseeing plaatsen af te vinken.
Nee, ons plan was om te leven in het hier en in het nu en dat is gelukt.

We zijn tijdens de reis als gezin regelmatig op de proef gesteld.
Bijna 400 dagen 24 uur per dag op elkaars lip, is best een uitdaging.
Ons gezin had deze reis nodig.
We hadden elkaar nodig...
En ik kan niet anders zeggen dan dat we  hier als gezin ontzettend veel goeds aan hebben gehad.

Want ondanks de tranen en frustraties die zo een reis ook met zich meebrengen, zijn we hier alleen maar sterker door geworden.
En wat hebben we gelachen!
We hebben soms zo ontzettend hard en veel gelachen met elkaar.
En dan de blunders......Ugh....
Er zijn momenten geweest dat we aankwamen bij onze accomodatie en ik deze pas voor een week later had geboekt (oeps)
Zo heb ik ook wel eens vliegtickets geboekt en was ik het vergeten (oeps....dag vliegtuig)
We hebben zoveel mooie en bijzondere momenten met elkaar mogen delen.
Momenten die niemand ons ooit nog af zal nemen.

We zijn in landen geweest waarvan we verwacht hadden hier veel langer te blijven, maar waar we er achter kwamen dat deze toch echt wel te toeristisch zijn of gewoon niet ons ding.
Maar er zijn ook landen die ons enorm verrast hebben!
Waarvan we veel langer hadden kunnen blijven en waarvan we van de eerste tot de laatste dag intens van hebben genoten.
We hebben bijzondere mensen mogen ontmoeten en geleerd hoe gastvrij mensen kunnen zijn.
Mensen die je helemaal niet zo goed kent en hun huis voor je open stellen alsof je familie bent.

En dan de dieren die we gezien hebben!!!!
Van apen, leeuwen en olifanten tot spinnen, kakkerlakken en ratten.
Dochterlief heeft nog wel eens gillend op een stoel gestaan.

Is er een bepaald hoogtepunt geweest tijdens onze reis?
Onze kinderen zullen zeggen:
- Coasta Rica (en dan vooral Manuel Antonio...de apen daar en de pannenkoeken van Michiel)
- Argentina

Maar voor ons.....
Ik denk dat elk land zijn charmes heeft.
Elk land was uniek en bijzonder op zijn eigen manier.
- Mocht je Azië op je lijstje hebben staan, ga dan alsjeblieft naar Cambodia!
Het is nu nog niet zo toeristisch als de rest van Azië.
Het is nog speciaal.
Het is niet te groot, het heeft een bizarre geschiedenis, de mensen vonden wij heel vriendelijk en als je naar het juiste eiland gaat dan ben je op paradijs!
- Kei Kecil heeft ons hart gestolen.
Het is nog zo ongerept, zo puur en de mensen zijn er vreslijk lief!
- Japan!!!!!!!!
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoeft Japan niet duur te zijn.
Doe je huiswerk en wees creatief, maar Japan is niet te vergelijken met welk land dan ook!
- Argentina. is het land van uiterste!
Je hebt er drukte, hippe en moderne zaken, platte land, gaucho's, maar ook sneeuw en kou en waanzinnige routes om een roadtrip te maken.
- En uiteraard Costa RIca!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Costa RIca zal altijd een speciaal plekje hebben bij een ieder van ons in het hart.
Het is een land waar we allemaal zouden kunnen wonen, maar helaas voor ons ook een iets te ingewikkeld land om deze keuze te maken.

Zouden we dingen anders hebben gedaan als je bepaalde dingen van te voren wist???
Hahahaa
Waarschijnlijk wel.
Maar des al niet te min, is dit de reis van ons leven geweest en heb ik van geen enkel moment spijt!

We zijn als gezin, maar ook ieder als individu een leerproces doorgegaan en ben enorm dankbaar dat we deze kans hebben gehad.
Ik weet, dat als je zo een reis maakt er mensen zijn die er wel wat van vinden...
En dat is goed.
Iedereen heeft recht op zijn mening en mag denken wat hij wilt.
Maar voor ons is dit een onvergetelijke reis geweest, waar geen leerschool tegenop kan.

Nou dat was het dan....
Onze reis is nu dan toch echt definitief op zijn einde.
We hebben inmiddels een fantastisch plekje gevonden in Andalucia.
Ik zal een nieuwe blog aanmaken:

Ons leven in Andalucia

Dus mocht je het leuk blijven vinden om ons te volgen, meld je dan even aan op mijn andere blog (Die staat ook hier maar dan onder het kopje: Ons leven in Andalucia ipv  Onze wereldreis)

Dank jullie wel voor het volgen van ons bijzondere avontuur.
Pura Vida!!!

Liefs, Joelle

1. Reinie Van van Dam:
    17 augustus 2019
    Heel mooi verwoord Jo! Voor de kinderen ook mooi om later op terug te kijken.❤
  2. Daisy Hehalatu:
    17 augustus 2019
    🤗 volgen gaan w weer doehoeen
  3. Dewi:
    17 augustus 2019
    Wat een avontuur🤩 Heel tof om te volgen en mooi om de terugblik te lezen, wat gaat een jaar dan snel! Genieten komt van binnenuit en zal waar jullie dan ook zijn zeker goed komen! Liefs😘
  4. Vanessa:
    17 augustus 2019
    Ik heb jullie verhalen met veel plezier gelezen en er ook een heel klein stukje van mogen meemaken. Geweldig ☺️
    En nu op naar het nieuwe avontuur. Dat ga ik ook zeker met veel plezier volgen😘
  5. Natalie:
    17 augustus 2019
    Mooi om dit te lezen en bijzonder om dit van afstand mee te beleven. Dit is ook echt wat ik voelde en jullie mooie gezin wenste.
    💞♥️🥰👄💪🌈
    Uiteraard wil ik jullie nieuwe avontuur in Andalusie ook volgen!! Kijken of mij dat lukt om aan te melden 🙈
  6. Bestemming onbekend:
    18 augustus 2019
    Volgens mij gaat dat automatisch.... Want ik als computer analfabeet heb dit volgens mij Al in mijn nieuwe blog gezet
    ... Hahahhaaha
  7. Ria en pa:
    18 augustus 2019
    We hebben het "eindverslag" gelezen. En wederom chapeau voor de manier waarop je het weet te verwoorden. Spanje het eind van jullie reis en met al jullie ervaringen gaan jullie wederom een levensreis maken daar in Spanje. Laat het gebeuren en geniet met het gezin van dit nieuwe avontuur. Wij zijn op vliegafstand niet ver verwijderd van jullie en maken daar in september graag gebruik van. Ria en ik verheugen ons om jullie in de armen te sluiten. Dikke knuffel van Ria en van mij.
  8. Ine:
    Mooi Jo, fijn dat je dit met ons deelt! Xxx
  9. Helma:
    20 augustus 2019
    Geweldig, ik heb genoten en soms gevoeld hoe het bij jullie was, je schrijfstijl is super leuk, en soms intens. Ik hoop dat jullie rust vinden en ook kunnen genieten op je huidige plek op de berg. Bedankt voor het delen veel liefs Helma 🥂😘😘😘
  10. Ross:
    20 augustus 2019