Loi Krathong

22 november 2018 - Sukhothai, Thailand

Wat ben ik blij dat we de keuze hebben gemaakt om naar Sukhothai te gaan!
Uiteraard was het verleidelijk om te kiezen voor strand, luieren, bruin worden en nix doen..... maar als je dan toch in Thailand bent en je kan het Loi Krathong Festival meemaken, dan moet je dat ook zeker doen!

Ik denk dat zo een beetje elke toerist die op de hoogte is van Loi Krathong en het ook bewust wilt meemaken richting Chiang Mai is vertrokken.
Want Chiang Mai is hot en happening als het gaat om de lampionnen.
Wat alleen niet iedereen weet is dat het feest van origine uit Sukhothai komt.
Sukhothai is dus ook helemaal the place to be onder de Thai zelf!

Op een enkele toerist na, was het afgeladen vol met Thaise bevolking.
Het was zo druk vandaag!
Stiekem blij dat we gisteren ook al zijn geweest en we ons toen wat meer "relaxed" konden voort bewegen liepen we nog net niet achterste voren, zo langzaam vooruit.
Gisteren hebben we zelf ook Krathongs gehaald en hebben we ook die van ons te water gebracht.
Het was een mooi en bijzonder moment en ben dankbaar dat we dit hebben kunnen doen.

Maar goed, terug naar vandaag....Mensen, eten, olifanten, kleding en krathongs....er komt van alles voorbij.
Het 1 is nog kleurrijker dan het ander en alles ziet en ruikt even lekker!
Je komt echt letterlijk ogen, oren en handen te kort.

We waren wat laat, dus snel wat Sateh naar binnen getjapt en door naar de voorstelling.
ik had er al over gelezen en vol spanning zat ik dan ook te wachten op een naar van horen zeggen toch wel spektakel.
De vertaling oortjes ben ik niet tegen gekomen, dus van het verhaal wat verteld werd heb ik vrij weinig mee gekregen.
maar dat mocht de pret niet drukken, het wat waanzinnig!
Er gebeurde zo veel!!!
De geluidseffecten en de lichten waren zo spectaculair gedaan.
De olifanten, de dansende dames, de vechtende mannen, de verlichte Buddha, het was allemaal even prachtig.
De lampionnen die de lucht in gingen vond ik toch wel een heel mooi moment en alsof het niet nog mooier kon werd dat moment nog extra speciaal door een waanzinnig vuurwerk tafereel!
Op het einde werden de krathongs te water gedaan en ook dit was zoooo mooi!

Al met al, er is echt geen vezeltje wat ook maar iets spijt heeft dat we hier naartoe zijn gegaan.

Na de show nog wat selfies met al die mooi opgemaakte, mega slanke, prachtige dames....en daarna weer door naar alle eettentjes!
Vlees, soep en snacks in geslagen voor op de slaapkamer en daarna met de tuktuk weer terug naar huis.
Dit was ook nog een rete spannend avontuur, want ergens voor een stoplicht, midden op de weg....kapt dat ding ermee!
Zit je dan je goed gedrag.
Het duurde gelukkig niet al te lang en we zijn weer helemaal heel aangekomen, dus NO WORRIES!!!!

Oh ja, kak.....Ayutthaya! Die vergeet ik helemaal!
Door al mijn hysterie over Sukhothai vergeet ik gewoon te vertellen over Ayutthaya.
Ja, nou ja....dat was ook heel leuk!
We hebben een prachtige zonsondergang gezien bij een tempel waarvan ik de naam niet meer weet en uiteraard hebben we het Buddha hoofd in de boom gezien.
Voor die zijn we redelijk vroeg opgestaan, omdat we geen zin hadden in honderden toeristen voor ons.
En gelukt! We waren 1 van de eersten, dus konden op ons gemak overal langs slenteren en rustig foto's maken.
Dit was overigens ook HET moment geweest om touwtje te springen....maar ach, het was nog vroeg en we waren het compleet vergeten!
De tijd wat betreft het touwtje springen begint nu wel te dringen....want over een week vliegen we alweer naar Indonesië.
In Ayutthaya was het plan ook om een mooie zonsopgang te zien, maar het vrouwtje van het hotel, was die even vergeten!
Dussssss....om 4.30 uur, voor Jan lul!
Zwaar geïrriteerd terug ons bed in en ik heb ook geen nieuwe poging meer gedaan.
De groeten!

En nu dus nog een nacht of 5 in Sukhothai en dan weer terug naar Bangkok.
Waar we weer herenigd zullen worden met een shit load aan bagage die we voor the time being maar even voor het gemak daar hadden gelaten.

En nu ga ik slapen...in mijn Oh zo heerlijk kneiter harde bed, waarvan ik me serieus afvraag of het niet lekkerder ligt om gewoon maar op de grond te gaan liggen.

Challas!!!!!!
Dikke kus vanuit Thailand xxx
Pura Vida

1. Reinie Van van Dam:
    22 november 2018
    Je hebt je verhaal toch nog maar even afgemaakt zie ik. Hoop dat je een beetje kunt slapen op je matrasje.😘😘
  2. Blondie:
    23 november 2018